onsdag 16 december 2009

Hedersrelaterat våld och mord.

Idag var jag med min klass och fyra andra klasser och lyssnade på en föreläsning om hedersrelaterat våld och mord. Föreläsning hölls av en kvinna som heter Anna Melle. Hon kommer från Turkiet och hon har även skrivit en bok om det här ämnet. Jag tycker att föreläsningen var väldigt intressant och man lärde sig mycket. Jag förstår inte hur pappor och bröder kan mörda sina döttrar eller systrar för hederns skull!? Är inte individens den viktigaste? Det tycker jag iaf! Men det finns ju olika kulturer och i en del är det tyvärr ganska vanligt. Nu förstår man lite mer om bl.a. olika kulturer, men jag förstår ändå inte hur de människorna tänker..
Det kommer nog alltid vara en stor fråga, iaf för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar