måndag 30 augusti 2010

"Inte Utan Min Dotter"

Igår morse var jag så trött att jag inte orkade göra någonting annat än att sitta framför tv:n. Jag tittade på filmen "Inte Utan Min Dotter", som gick på tv för någon vecka sedan. Den var jättebra, men väldigt hemsk! Den handlar om en familj, där kvinnan är amerikan och mannen är iranier. De bor i USA och har en dotter tillsammans. Mannen vill att de ska åka och hälsa på hans släktingar i Iran i två veckor och efter många om och men, ger kvinnan med sig. Hon är rädd, men mannen svär på den helige Koranen att inget kommer hända och allt kommer vara som det alltid är. Väl nere i Iran behandlar de kvinnan, Betty, som om hon inte fanns. Kvinnorna har ingen makt och måste alltid lyda männen. Man får följa Betty när hon försöker fly från Iran och om ni inte har sett filmen, måste ni se den! Den är verkligen sevärd och fängslande! Tror till och med att den är baserad på en sann historia, för den finns som bok också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar