tisdag 10 april 2012

RECEPT

Det är ett par stycken som har frågat om receptet angående min dajmtårta jag har bakat ett par gånger, så jag tänkte varför inte lägga ut det på bloggen??

Dajmtårta
ca 15 bitar
Tas ur frysen strax innan den ska serveras.

Ungstemp: 150 grader

Maräng:
100 g nötkärnor (ska vara lättrostade, men det struntar jag i..) Jag använder mig av hasselnötter!
3 äggvitor
2 dl socker

Glass:
3 äggulor
½ dl florsocker
4 dl vispgrädde
2 dubbel-dajm + en dubbel-dajm till garnering

Gör så här:
  • (Rosta nötterna lätt i en torr, het stekpanna.) Hack dem (eller kör dem i matberedaren, det gör jag!). Vispa äggvitorna till hårt skum. Blanda i sockret och vispa ytterligare en stund. Rör ner nötterna.
  • Bred ut marängen, på en lätt smord och mjölad plåt eller på bakplåtspapper, till en rund botten på ca. 26 cm i diameter.
  • Grädda mitt i ugnen ca. 45 min. Låt svalna.
  • Vispa äggulor och florsocker vitt och pösigt. Vispa grädden och blanda den med äggsmeten. Krossa dajmbitarna och blanda ner dem i smeten.
  • Gör en foliering runt marängbotten (jag skippar dock detta). Den ska vara några cm högre än marängen. Häll glassmeten på marängen och bred ut den jämnt. Gör ev. ett mönster i grädden med en gaffel.
  • Frys tårtan i minst 5 tim. Ska den stå längre i frysen bör den täckas med folie.
  • Dekorera tårtan med dajm och frukt eller sikta kakao över tårtan innan den serveras.
Klart!! :)
Recept från "Sju Sorters Kakor"

3 kommentarer:

  1. åh ska definitivt pröva på det nångång (:

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, gör det! Den är hur god som helst!! :)

      Radera
  2. jummmie!
    www.smnth-s.blogspot.com
    LOVE

    SvaraRadera