söndag 25 september 2011

TOSCA-TÅRTA

Förutom att öva på min tyskaredovisning och plugga latin har jag bakat i förmiddags också! Gjorde en tosca-tårta som jag ska ta med till mormor och morfar när vi ska på middag hos dem om en stund. Morfar har nämligen fyllt år och han älskar tosca-tårta så det blir min present till honom! :) Om någon av mina släktingar läser detta, så säg inget till honom! ;)

Receptet är från Leilas "A Piece Of Cake" och det är sjukt gott så tänkte dela med mig av det till er!

INGREDIENSER
12 portioner/st.



Mazarinbotten
250 gram mjukt smör eller margarin
500 gram mandelmassa
5 st ägg
1 dl vetemjöl


Smör och mandelspån till formen


Mandeltosca
0,75 dl vispgrädde
0,75 dl socker
0,75 dl honung
75 gram smör eller magarin
75 gram mandelspån


GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör och riven mandelmassa krämigt.
3. Tillsätt ett ägg i taget under vispning.
4. Vänd sist i vetemjölet för hand.
5. smörj en kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter, och bröa med mandelspån.
6. Fyll formen och grädda kakan i mitten av ugnen i cirka 30 minuter.
7. Koka nu vispgrädde, strösocker, honung och smör i en kastrull under omrörning tills toscasmeten börjr släppa kanten på kastrullen.
8. Rör i mandelspån och häll blandningen över formen med mazarinbottnen.
9. Grädda kakan gyllene i 7-10 minuter i 200 grader. Låt svalna i formen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar